Sølvi Ellinora

My life on a plate

Kroppen som visitkort

Jeg har i mange mange år kæmpet med et forkvaklet kropsbillede. Og har i mange år været helt ude af kontakt med min krop, når den ikke lige var helt helt tæt på en mand.

Det har betydet moderat overvægt i flere perioder. Og jeg skal være den første til at indrømme – nej, jeg er nok ikke den første – men jeg ser nu (omend lidt modvilligt), at mit velbefindende også hænger sammen med min krops tilstand.

Jeg har haft flere overbevisninger om kroppen.

En af dem er, at man kan ikke både være klog og have en lækker krop. Jeg ved ikke, om det er et symptom på den akademiske syge, men sådan har det været.

En anden overbevisning hænger sammen med et grundmønster i mig, der går på, at ingen (ingen!) skal bestemme over mig. Og når jeg bliver bombarderet med “samfundets” bombardering om, at vi kun er gode nok, når vi er sunde og slanke – så går jeg helt automatisk i Rasmus Modsat.

Fordi, betyder det, at vi så straks skal diskvalificere alle os, der er en str. 40 og derover?? (ja, jeg indrømmer det! Lige nu er jeg (for det meste) i en str. 40!)

Jeg har ikke gidet involvere mig i debatten om Kernesund Millionøse i det offentlige rum, fordi den har været så sort/hvid, enten/eller, og fordi jeg er vild med Millionøsernes metode (there, I said it!), og det giver en fantastisk frihed at turde sige, at penge er skønne. De er tiltrængte rollemodeller for mange af os. Det skylder jeg dem stor tak for. Men…

Videoen provokerer mig, når Ninka siger, at kroppen er vores visitkort, og at vi kun kan tiltrække de “rigtige” kunder, når vi er stanglækre.

Nu har jeg været dykket ned i skyggearbejde i snart lang tid, og en af de store åbenbaringer for mig har været, at fordi min krop indeholder min spiritualitet, kærlighed, vid etc., så fortjener den, at jeg ærer den. Det kan jeg gøre på mange måder. Jeg kan tænke over, hvad jeg putter i den, og sørge for at holde den stærk.

Men jeg vil ikke diskvalificeres, og jeg vil ikke have, at mine kunder bliver diskvalificeret, bare fordi jeg ikke er str. 36 og helt fast og 100% økologisk og glutenfri. Det synes jeg er usolidarisk…

Single Post Navigation

5 thoughts on “Kroppen som visitkort

  1. Jeg kan fint følge, hvad du skriver, Puk – og tak fordi du bringer nuancer ind i debatten. Læste du mon artiklen i min avis i går (Børsen) – ikke begået af mig, men af dygtige Gro Høyer Thielst. Den bidrog også med nuancer (send mig en mail, hvis du vil se den – jeg kan ikke finde ud af at linke til den herinde ;o) Anette

  2. Puk Degnegaard on said:

    Ja tak, meget gerne Anette!
    Min mail er puk@get-real.dk

    TAK!🙂

  3. Tak for et godt og nuanceret indlæg Puk. Jeg kan nu godt lide din ærlighed!🙂

    Kh Helena

  4. Cecilie on said:

    Nok et tabubelagt tema du tør å ta opp:-) Takk! Er helt enig med deg i det du sier. Kroppen er jo rent faktisk vårt tempel:-) Hvorfor skal det være så vanskelig å forholde seg til egen kropp når den er så nær?:-)

    Klem Cecilie

  5. Hej Puk.
    Dette har været det første (og hidtil eneste) nuancerede indlæg i den debat jeg endnu har set.

    Selv er jeg mere provokeret af denne evindelige “du skal bare gøre som os” atitude. Der er meget langt fra min virkelighed som alenemor, med 100% satsning på at starte egen virksomhed og dermed ingen financiel rygstøtte og så den virkelighed de oplever at starte op under. (millionøserne)

    Jeg kan synes en masse om deres videoer og statements (og det gør jeg sgi også) men bottom line er at det er provokationen, der er med til at holde mig skarp på at tage ansvar og skabe det liv jeg ønsker.

    Så tak for et supergodt og ærligt indlæg.

    Kh.
    Sophie

Skriv et svar

