Sølvi Ellinora

My life on a plate

Magt i relationer

Magt er sådan et udskældt begreb. Og den traditionelle forståelse af magt som det at have magt over nogen, eller nogen har magten over én, er heller ikke voldsomt charmerende.

Men hvad nu hvis magt betyder at have magt til noget.

I de selvudviklingskredse jeg af og til bevæger mig i (ok, det meste af tiden bevæger mig i), tales der meget om at stå i sin power. Det ville være mærkeligt at sige: “Jeg træder ind i min magt!” (ja ja, jeg ved godt, at power også betyder kraft, men så er det ikke så sjovt.)

Men vi kan ligesom godt være i vores power og samtidig indgå i ligeværdige relationer. Eller hvad? Men vi kan ikke på samme vis tale om at have magten og indgå i ligeværdige relationer. Fordi den traditionelle forståelse af magt har en modsætning til ligeværd i sig.

Igen, hvad nu hvis vi kunne tale om at have magt til noget? Så kan vi vel godt have magten og være i ligeværdige relationer?

Som udgangspunkt tror jeg ikke på, at der findes magtfri rum og magtfri relationer. Det er jo fordi, vi alle har magt til en hel masse.

Gir det mening…? For dig?

Single Post Navigation

One thought on “Magt i relationer

  1. Lige nu er jeg meget optaget af magt mellem børn, fordi min søn netop har skiftet skole, fordi magtbalancen i klassen var usund og skadelig. Lang historie, som egentlig ikke var det, jeg ville sige. Bare at JO, det giver mening – men magt er jo også godt, hvis man er god til at forvalte den. Gode magthavere kan jo kaste en masse godt af sig – uanset om det er på Obama-niveau eller i en skoleklasse. kh Anette

Skriv et svar

