Sølvi Ellinora

My life on a plate

For 10 år siden

Den 11. september lidt i kl. 15 for 10 år siden stod jeg i garderoben i min datters SFO i Ribe og var ved at give hende en mørkeblå dynejakke på, som jeg havde købt året forinden i det mall, der var under World Trade Center.

En oprørt far kom ind og talte ophidset om, at “nu har de gjort det igen!” Og “denne gang er det gået ud over USA! Nogen har bombet World Trade Center!” – Tror jeg nok, han sagde.

Jeg skyndte mig hjem og tændte for TV. Og var paralyseret der på sofabordet. Jeg havde ikke engang nået at sætte mig i sofaen.

Dengang var jeg adjunkt i engelsk, og mine studerende ringede og sms’ede: “Tænd for TV nu!”

Det havde været tændt længe.

Og jeg sad og ventede på Bruce Willis.

Det var så surrealistisk. Og jeg kunne ikke få ud af hovedet, at lige om lidt kommer Bruce Willis og redder os allesammen.

Pludselig kommer det andet fly. Og flyver ind i det andet tårn. Hvor var Bruce henne? Hvad tænkte han på?

De afskyelige billeder af mennesker, der sprang ud var nok det, der gjorde størst indtryk. Fy for Fanden.

Og da det hele så brasede sammen, forstod jeg da slet ingenting.

Jeg havde været der mange gange før.

Den tanke, der blev ved med at køre rundt i mit hoved var: Hvem har vi været så afskyelige overfor, at de har brug for at gøre det her?

For 2 år siden var jeg endelig tilbage i New York.

Det er stadig uvirkeligt, at de ikke står der mere.

Single Post Navigation

Skriv et svar

