Sølvi Ellinora

My life on a plate

Delebørns garderober

Da jeg blev skilt fra min datters far i forrige århundrede, havde vi en hel del hurlumhej i forhold til garderobe hos hendes far. Hun var der hver anden weekend, og de insisterede på, at jeg købte tøj, der fast lå der.

Jeg ville gerne sende en kuffert med med tøj, men jeg ville ikke finansiere en komplet ekstra garderobe der. (I parentes bemærker vi, at jeg var studerende, og han ejede succesfuldt reklamebureau.)

Når jeg så sendte tøj med i en taske, kom tasken tom tilbage.

Pigens yndlingstøj blev altså der – til brug kun hver anden weekend.

Efter en længere periode med konflikt (også om det) begyndte hendes far og hans nye kone at investere i en garderobe til pigen. Selvfølgelig ikke ift. overtøj og fodtøj.

Det betød, at vi ikke længere behøvede diskutere. Og det betød også, at de kunne klæde hende, som de fandt “passende” – og ikke hvad jeg fandt “passende.” (Og så slap de jo også for endnu mere af hende eks’en i deres hjem.)

Det betød i allerhøjeste grad også, at barnet ikke skulle slæbe garderoben frem og tilbage.

Hvor hjemme føler man sig egentlig, når man bor i en kuffert?

Loven siger, at når far betaler børnebidrag, skal mor sørge for alt tøj etc. passende til alder og årstid.

Det her er så et af de punkter, hvor jeg kunne drømme om lidt mere storsind fra fars (og hans nye kones) side sådan helt generelt. Ikke i forhold til min datter. Det er jo ligesom overstået.

Selvfølgelig skal der være garderobe hjemme hos begge forældre, så barnet ikke også med hensyn til det føler sig som gæst.

Der er bare nogle ting, der er besværlige at få frem og tilbage. Og så er det her, det er en rigtig god ide at gribe efter storsindet i stedet for lovens paragraffer.

Eller – det synes jeg i hvert fald.

Så ja, køb dog et ekstra regnsæt, fodboldstøvler, ridehjelm!

Single Post Navigation

One thought on “Delebørns garderober

  1. Er så enig, selvom det her er mig der sørger for det ekstra tøj, så hun har når hun er der (men her er det så faren der er studerende og mig der tjener godt, han betaler dog børnepenge, men derudover betaler jeg alt🙂

Skriv et svar

